MUSICAL KAÏN – zwerver in de oerverhalen – wordt uitgesteld

Op 27, 28 en 29 maart wordt de Vredehorst omgevormd tot een musicaltheater. De ramen zijn verduisterd, de mensen van licht en geluid staan klaar en alle spelers en zangers staan te trappelen om u te laten zien waar het afgelopen seizoen zo hard aangewerkt is. We spelen de musical “Kain, zwerver in de oerverhalen”. Een verhaal met vele lagen.

Sinds Abel is gestorven, broeit het ook in Kaïn. Als zijn ouders vragen waar zijn broer is, antwoordt hij semi-onverschillig: ‘Ben ik mijn broeders hoeder?’ (Genesis 4:9) Hij neemt geen verantwoordelijkheid voor zijn aandeel in de dood van Abel, hij kijkt weg. Hoe lang houdt Kaïn dit wegkijken vol, als zijn levensverhaal zich ondertussen verder schrijft en hij ook deel blijft uitmaken van de levensverhalen van anderen? Lukt het hem om de verantwoordelijkheid voor zijn eigen schuld te blijven ontlopen? Dat zijn de vragen die centraal staan in de nieuwe musical ‘KAÏN, zwerver in de oerverhalen’.

De musical neemt ons mee van de schepping via Adam en Eva naar Noach en uiteindelijk de torenbouw van Babel. En door die verhalen heen laten de schrijvers van de musical (Gerard van Midden en Gerard van Amstel) Kaïn zwerven. Op die manier krijgen we een verrassend beeld van de oerverhalen met een knipoog naar de huidige tijd. Zo laten de schrijvers bijvoorbeeld Noach de krant lezen en worden er vergelijkingen getrokken met de huidige vluchtelingencrisis. Al met al weer een verhaal dat verrast en ons helpt de oerverhalen op een andere manier te bekijken.

Een bijzondere scene over de schepping (Wellicht iets voor een apart kader?)

Eerst is er Tohoe wavohoe: woest en ledig en daarna de schepping. De Schepper wordt verbeeld in een veelheid van personen, pottenbakkers. De discussie die zij voeren, is de broedplaats van de schepping. Ze broeden op hun ideeën, geven die creatief vorm en werken zo de schepping uit, met stof en aarde en met behulp van wat er is (Genesis 1 en 2).
De schrijvers gebruiken een metafoor om God concreet ter sprake te brengen. De taal van het geloof is nu eenmaal aangewezen op beeldspraak, op metaforen. Een Joodse traditie ook om God in een metafoor te verbeelden, te verwoorden.

De Schepping komt ook tot leven in een zevental schilderijen van de Friese kunstenaar Jan Kooistra. Hij heeft zijn eigen weergave gemaakt van het scheppingsverhaal. Tijdens het zingen van het lied over de schepping zullen we zijn ‘Cadeau voor God’ laten zien. Want zo heeft Jan Kooistra zijn verzameling schilderijen genoemd.

Met een groep van ruim 60 mensen zijn we dit winterseizoen aan de slag gegaan met Kaïn en nu nadert de finale. De uitvoeringen zijn de spreekwoordelijke kers op de taart.

Reageren is niet mogelijk